Goed nieuws

4 mei 2020 China: Oeigoerse student na twee jaar vrij uit heropvoedingskamp

In China is de Oeigoerse student Guligeina Tashimaimaiti vrijgelaten. Ze zat meer dan twee jaar in een heropvoedingskamp zonder enig contact met de buitenwereld.

Tashimaimaiti nam na haar vrijlating contact op met haar familie. De zus van Tashimaimaiti bedankte Amnesty International en anderen die voor haar in actie kwamen.

Tashimaimaiti studeerde in Maleisië en verdween eind 2017 toen ze haar familie in de provincie Xinjiang bezocht. Ze had gehoord dat de politie haar vader langdurig had verhoord. Het gezin was het doelwit van de autoriteiten omdat twee leden in het buitenland woonden: Guligeina en haar oudere zus Gulzire, die in Duitsland woont. De Chinese autoriteiten sluiten Oeigoeren, Kazakken en andere voornamelijk islamitische minderheidsgroepen in de regio Xinjiang massaal op in ‘heropvoedingskampen’ onder het mom van het ‘bestrijden van terrorisme’. De meeste familieleden weten niet waar hun opgesloten geliefden zijn en zijn te bang om zich hierover uit te spreken.

7 mei 2020: Europees Hof veroordeelt Azerbeidzjan in zaak tegen Khadija Ismayilova

Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens concludeerde vandaag dat de Azerbeidzjaanse autoriteiten het recht op privacy van Khadija Ismayilova niet hebben beschermd. Dit is in strijd met artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Azerbeidzjan heeft zich verplicht zich hieraan te houden.

Khadija Ismayilova werd in december 2014 opgepakt op valse beschuldigingen van verduistering, illegaal ondernemerschap, belastingontduiking en corruptie. In september 2015 werd ze veroordeeld tot zevenenhalf jaar gevangenisstraf. De autoriteiten probeerden zo haar kritische onderzoeksjournalistiek te stoppen. Op 25 mei 2016 kwam ze na internationale druk vervoegd vrij.

Ismayilova werkte voor Radio Free Europe, openbaarde een lijst met politieke gevangenen en onderzocht ook beweringen over banden tussen president Aliyevs familie en een lucratief bouwproject in Bakoe.

11 mei 2020 Myanmar: vrijlating demonstranten die opkwamen voor kindsoldaat

In Myanmar zijn Nay Zar Tun, Khin Cho Naing en Myint Zaw vervroegd vrijgelaten. Ze waren opgepakt nadat ze vreedzaam protesteerden tegen de gevangenisstraf van de broer van Nay Zar Tun, Aung Ko Htwe.

Aung Ko Htwe was dertien jaar toen het leger van Myanmar hem ontvoerde en tot kindsoldaat maakte. Hij vertelde hierover tijdens een radio-interview. Een rechter oordeelde dat hij met dat interview de staat in gevaar had gebracht. Hij werd in januari 2018 aangeklaagd en kreeg in maart 2019 een celstraf van twee jaar opgelegd.

Meteen nadat de rechter besloot Aung Ko Htwe te vervolgen, demonstreerden zo’n vijftien mensen, onder wie Nay Zar Tun, Khin Cho Naing en Myint Zaw, voor de rechtbank.

Ruim een jaar later werden de drie gearresteerd en eind december 2019 werden ze veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf vanwege ‘opruiing’. Daarbovenop kregen ze zes maanden cel vanwege ‘opzettelijke provocatie met de bedoeling een rel te veroorzaken’.

Nay Zar Tun werd op 9 april vrijgelaten nadat ze strafvermindering kreeg voor goed gedrag in de gevangenis, een gangbare praktijk in Myanmar. Myint Zaw en Khin Cho Naing kwamen respectievelijk op 17 april op 4 mei vrij. Zij profiteerden van de presidentiële amnestie ter gelegenheid van het Myanmarese nieuwjaar op 17 april.