Goed nieuws

25 augustus 2020: Papoea-activisten vrijgelaten
In Indonesië zijn zeven activisten vrijgelaten. Ze waren in juni 2020 veroordeeld vanwege verraad.
Ferry Kombo, Alexander Gobai, Agus Kossay, Stevanus Itlay, Hengki Hilapok, Buchtar Tabuni en Irwanus Uropmabin uit Papoea kregen tussen de 10 en 11 maanden celstraf opgelegd vanwege hun rol in demonstraties tegen racisme in augustus 2019. De zeven maakten deel uit van een groep van 56 politieke activisten die na de protesten werden opgepakt. Er zitten er nog 34 vast.
Amnesty International hielp de vrijgelaten mannen terug naar Papoea te reizen. De coronapandemie en de beperkingen die Indonesië oplegt, bemoeilijken het reizen in het land. Gustaf Kawer, een van de advocaten die bij de zaak betrokken was, sprak zijn waardering uit voor de hulp van Amnesty en bedankte alle Amnesty-leden die actievoerden voor de zeven activisten.

21 augustus 2020: Journalist Benin bedankt Amnesty-leden
In Benin is journalist Ignace Sossou vrijgekomen. Hij was in december 2018 tot 18 maanden cel en een boete veroordeeld. In mei dit jaar werd de straf teruggebracht tot 12 maanden waarvan 6 maanden voorwaardelijk. Op 24 juni 2020 zat zijn straf erop en mocht Sossou de gevangenis verlaten.
Sossou werd veroordeeld vanwege ‘intimidatie’. Dat gebeurde nadat hij in een tweet de openbaar aanklager had geciteerd.
Na zijn vrijlating bezocht Sossou het Amnesty-kantoor in Benin. Daar uitte hij zijn dankbaarheid voor de steun die hij van Amnesty en haar leden had ontvangen. ‘De acties van Amnesty en het mobiliseren van mensen voor mijn zaak hebben bijgedragen aan mijn vrijlating,’ zegt Sossou. ‘Toen ik in de gevangenis zat, liet mijn broertje krantenartikelen zien van de acties van Amnesty-leden. Dat gaf me kracht. Ik dank Amnesty International. Jullie waren er altijd voor mij, vanaf het begin.’

30 juli 2020: VS laten transgender-vrouw vrij uit vreemdelingendetentie
Amnesty International is blij dat Kelly Gonzalez Aguilar in de Verenigde Staten uit vreemdelingendetentie is vrijgelaten. Op 12-jarige leeftijd ontvluchtte ze Honduras omdat ze gewelddadig bejegend werd vanwege haar transgender-identiteit.
‘Ik ben zo blij en dank iedereen die mij steunde en kracht gaf. Uiteindelijk gunden ze me mijn vrijheid. Ik ben alle mensen zo dankbaar die me vanaf het begin hielpen. Zonder jullie steun was dit nooit gebeurd,’ liet Aguilar na haar vrijlating weten.
Er zijn nog veel meer transgenders zoals Kelly Aguilar die gedurende hun asielprocedure ten onrechte opgesloten zitten in detentiecentra van de Amerikaanse immigratiediensten. Daar worden ze vanwege hun gender-identiteit onmenselijk behandeld. De VS hebben het omvangrijkste systeem van reemdelingendetentie. Er zitten bijna 40.000 immigranten en asielzoekers vast in meer dan 200 detentiecentra. Daar lopen ze een groot gevaar op besmetting met het coronavirus.

30 juli 2020: Amnesty blij met intrekken doodvonnis tiener in Zuid-Sudan
Amnesty International is blij dat de autoriteiten van Zuid-Sudan het doodvonnis van Magai Matiop Ngong hebben vernietigd. De jongen was 15 jaar op het moment dat hij een misdrijf beging. Internationaal recht en ook de Zuid-Sudanese grondwet verbieden de doodstraf voor mensen die jonger waren dan 18 jaar toen ze een misdrijf begingen. Ngongs zaak is door het Hof van Beroep doorverwezen naar het Hooggerechtshof, dat moet oordelen over een passende straf. Magai Matiop Ngong werd in 2017 veroordeeld voor moord op zijn neef. Tijdens zijn rechtszaak probeerde hij uit te leggen dat het niet om moord ging, maar om een ongeluk. Een afgeketst waarschuwingsschot had zijn neef dodelijk geraakt. Toch veroordeelde de rechter hem tot de galg. Magai had geen advocaat die hem bijstond. Tijdens Amnesty’s wereldwijde schrijfactie Write for Rights kwamen in 2019 meer dan 765.000 mensen voor Ngong in actie. Ze riepen de Zuid-Sudanese president Salva Kiir op zijn doodvonnis in te trekken en steunden de jongen met groetenkaarten.