Goed nieuws

18 december 2020: Oppositieleden Togo vrijgelaten
In Togo zijn Brigitte Kafui Adjamagbo en Gérard Yaovi Djossou vrijgelaten. Ze werden eind november 2020 gearresteerd nadat ze hadden opgeroepen om te demonstreren tegen de regering.
Kafui Adjamagbo en Yaovi Djossou werken voor Dynamique Monseigneur Kpodrzo (DMK), een coalitie van oppositiepartijen en maatschappelijke organisaties in Togo. Ze werden opgepakt nadat de DMK had opgeroepen om te demonstreren tegen de uitslag van de presidentsverkiezingen en het lastigvallen van leden van de oppositie. De twee oppositieleden werden op 4 december 2020 beschuldigd van ‘criminele samenzwering en het ondermijnen van de interne veiligheid van de staat’.
Beiden dankten Amnesty International voor haar inspanningen. ‘Enorm veel dank aan Amnesty,’ zei Brigitte Kafui Adjamagbo. ‘Jullie acties waren echt effectief.’ Gérard Yaovi Djossou liet weten: ‘Gedurende mijn detentie informeerde mijn familie me over wat jullie hebben gedaan. Veel dank.’
Amnesty blijft actie voor hen voeren totdat de verzonnen aanklachten zijn ingetrokken.
In februari 2020 werd Faure Gnassingbé voor de vierde keer president. Oppositieleider Agbéyomé Kodjo beschuldigt de regering van wijdverspreide stembusfraude. Volgens de verkiezingscommissie kreeg Gnassingbé 72 procent van de stemmen en Kodjo 18 procent.

18 december 2020: Egypte laat drie mensenrechtersverdedigers vrij.
In Egypte zijn mensenrechtenverdedigers Gasser Abdel-Razek, Mohamed Basheer en Karim Ennarah vrijgelaten. Ze zaten sinds half november gevangen.
Begin november 2020 organiseerde mensenrechtenorganisatie Egyptian Initiative for Personal Rights (EIPR) een bijeenkomst over de mensenrechtensituatie in Egypte. Diverse ambassadeurs uit Europese landen waren daarbij aanwezig. Twee weken later werden directeur Gasser Abdel-Razek en zijn collega’s Mohamed Basheer en Karim Ennarah gearresteerd op beschuldiging van ‘terroristische activiteiten’. Dat is een valse aanklacht. De EIPR maakt zich sterk voor onder meer religieuze minderheden, lhbti’ers en de bescherming van slachtoffers van seksueel geweld.
Gasser Abdel-Razek werd gevangengehouden in een koude isoleercel, zonder warme kleding, matras en beddengoed. Zijn hoofd werd kaalgeschoren en hij mocht zijn cel niet verlaten voor wat lichaamsbeweging.
Amnesty International zal de situatie blijven volgen. We blijven campagne voeren voor de vrijlating van alle mensen die uitsluitend worden vastgehouden omdat ze opkwamen voor mensenrechten en voor beëindiging van het harde optreden tegen de mensenrechtenbeweging in Egypte. De Egyptische autoriteiten proberen met strafrechtelijke onderzoeken, reisbeperkingen en het bevriezen van tegoeden mensenrechtenverdedigers het werken onmogelijk te maken.
Mensenrechtenverdedigers en andere gewetensgevangenen blijven onterecht achter de tralies vanwege verzonnen aan terrorisme-gerelateerde aanklachten. Een van hen is EIPR-onderzoeker Patrick George Zaki.