Goed nieuws

11 februari 2021: Vrijlating van Loujain al-Hathloul
De Saudische mensenrechtenactivist Loujain al-Hathoul kwam gisteren na 1001 dagen in gevangenschap vrij. De opluchting is groot dat zij nu weer bij haar familie is, maar deze voorvechter van vrouwenrechten had nooit mogen vastzitten.
Op 28 december 2020 werd Loujain al-Hathloul door het omstreden Speciale Strafhof veroordeeld tot vijf jaar en acht maanden gevangenisstraf. Ze werd beschuldigd van ‘spionage voor buitenlandse partijen’ en ‘samenzwering tegen het koninkrijk’. Al-Hathloul kwam op voor de rechten van vrouwen en streed voor het beëindigen van het systeem van mannelijke voogdij in Saudi-Arabië.
De vrouwenrechtenactivist werd in 2013 wereldwijd beroemd door de video die zij op social media deelde waarin zij een auto bestuurde. Tot 2018 was autorijden door vrouwen nog verboden in Saudi-Arabië. Die rit kwam haar op een celstraf staan, maar dat wakkerde haar activisme juist aan: zij bleef zich inzetten voor de emancipatie van vrouwen in haar geboorteland en reisde de wereld over om hier aandacht voor te vragen.

11 februari 2021: Chinese advocaat Yu Wensheng ontvangt prestigieuzemensenrechtenprijs
De Martin Ennals Foundation heeft Yu Wensheng, een vooraanstaande Chinese mensenrechtenadvocaat, de Martin Ennals Award 2021 toegekend. Wensheng behoorde met de Saudische vrouwenrechtenactivist Loujain al-Hathloul en Soltan Achilova uit Turkmenistan tot de drie genomineerden.
‘De Martin Ennals Foundation is er trots op drie prijswinnaars te eren die met elkaar verbonden zijn door hun strijd voor gerechtigheid en het feit dat hun het recht is ontnomen om zich vrijelijk te uiten.

Yu Wensheng(54) is een mensenrechtenadvocaat in China die zich de woede van de autoriteiten op de hals haalde door de 709-advocaten te verdedigen die in 2015 werden opgepakt. ‘709’ verwijst naar 07 (juli)/09, en is de aanduiding voor de massa-arrestatie van advocaten en mensenrechtenactivisten op en na 9 juli 2015. Wensheng zit sinds 2018 vast. Hij werd lastiggevallen, geroyeerd en in het geheim veroordeeld wegens het aanzetten tot ondermijning van de staatsmacht. Volgens berichten is Wensheng tijdens zijn gevangenschap gemarteld en krijgt hij geen medische zorg. Hij zit nu in de gevangenis van Nanjing, meer dan duizend kilometer verwijderd van zijn familie, die hem onlangs kort via een videoconferentie kon spreken.

Loujain al-Hathloul (31) is een vooraanstaande verdediger van vrouwenrechten, die onder meer fel pleitte voor een einde aan het systeem van mannelijke voogdij in Saudi-Arabië. Ze werd in 2018 gevangengezet op beschuldiging van ‘spionage voor buitenlandse partijen’ en ‘samenzwering tegen het koninkrijk’. Tijdens haar verblijf in de gevangenis werd ze gemarteld en seksueel geïntimideerd, in eenzame opsluiting vastgehouden en kreeg ze maandenlang geen toegang tot haar familie. Op 10 februari 2021 kwam ze vrij. Ze heeft nog wel een reisverbod van 5 jaar.

Soltan Achilova (71) is een onafhankelijke journalist die mensenrechtenschendingen in Turkmenistan documenteert. Ondanks bedreigingen, surveillance en intimidatie rapporteert ze over het grote aantal coronabesmettingen, voedselgebrek en gedwongen uitzettingen. Vanwege haar leeftijd en gezondheidsproblemen heeft Achilova overwogen om haar werk op te geven, maar ‘iemand moet de wereld vertellen wat er werkelijk gaande is in Turkmenistan,’ vindt ze.