Goed nieuws

26 maart 2021: Rusland: klachten tegen arts die kritiek uitte op corona-aanpak deels onterecht.
Een rechtbank in Rusland heeft in december 2020 besloten dat disciplinaire maatregelen tegen Tatyana Revva, een intensive care-arts, deels onterecht zijn. Ze kreeg die maatregelen opgelegd nadat ze had geklaagd over het tekort aan beschermende middelen en andere problemen bij de corona-aanpak in haar ziekenhuis. De rechtbank droeg het ziekenhuis op om Revva een financiële compensatie te geven.
Tatyana Revva werd berispt toen ze met zeven collega’s een patiënt van ongeveer 160 kg van de receptie via de trap naar de eerste verdieping moest brengen; het ziekenhuis beschikt niet over een lift. Omdat het naar boven dragen van de patiënt enige tijd in beslag nam, berispte de ziekenhuisdirectie Revva voor ‘het ontijdig invullen van de medische documentatie en verstrekken van medische zorg aan een ernstig zieke patiënt’. De rechtbank vond twee andere berispingen geoorloofd. Tatyana Revva is van plan om tegen deze beslissing in beroep te gaan.
Begin maart 2020 uitte Tatyana Revva haar zorgen bij de onafhankelijke vakbond voor artsen, Doktersalliantie. Ze stuurde een brief en een video, die later openbaar gemaakt werden. Kort daarna nam het ziekenhuis disciplinaire maatregelen die volgens Revva ongegrond zijn en alleen maar zijn genomen vanwege haar kritiek op het ziekenhuis.

25 maart 2021: Virginia schaft de doodstraf af.
De Amerikaanse staat Virginia heeft de doodstraf afgeschaft. Gouverneur Ralph Northam heeft een wetsvoorstel ondertekend dat de doodstraf in de Commonwealth afschaft.
‘We verwelkomen dit nieuws’, zegt Kristina Roth van Amnesty International USA. ‘De doodstraf is onomkeerbaar, ineffectief, en heeft geen afschrikwekkende werking op misdaad. De manier waarop de doodstraf wordt uitgevoerd is pijnlijk, gewelddadig en onmenselijk. En in de VS worden vooral gemeenschappen van kleur disproportioneel geraakt door de doodstraf. Het gebruik van de doodstraf als straf is ouderwets, heeft fundamentele problemen en moet voor eens en altijd stoppen.’
Virginia is de 23e staat in de Verenigde Staten die de doodstraf heeft afgeschaft. Het is bovendien de eerste zuidelijke staat die deze stap zet. Virginia is recordhouder als het gaat om executies in de Amerikaanse geschiedenis en heeft een verleden van het willekeurige gebruik ervan tegen zwarte mensen. Een zwarte verdachte in Virginia heeft een drie keer zo hoge kans de doodstraf te krijgen als het slachtoffer wit is dan wanneer het slachtoffer zwart is.
Vanaf 2020 heeft de regering Trump 13 federale executies uitgevoerd, dit na een stop van 17 jaar. Hiermee kwamen de problemen rondom de doodstraf ook weer naar boven, zoals bijvoorbeeld de discriminerende werking ervan en het feit dat mensen met geestelijke beperkingen worden geëxecuteerd. Hopelijk volgen meer Amerikaanse staten het voorbeeld van Virginia en schaffen de doodstraf af. Amnesty International is in alle gevallen tegen de doodstraf.