Goed Nieuws

15 april 2021: Turkse schrijver Ahmet Altan vrijgelaten
De Turkse schrijver en journalist Ahmet Altan is op 14 april 2021 na 4,5 jaar cel vrijgelaten. In 2018 werd hij, zonder enig bewijs, veroordeeld tot levenslang. Op 4 november 2019 werd die straf verlaagd naar 10,5 jaar.
Ahmet Altan werd veroordeeld omdat hij de couppoging van 2016 zou hebben gesteund. Hij werd beschuldigd van het ‘assisteren van een terroristische organisatie’. De schrijver had zich na de mislukte staatsgreep kritisch over de regering uitgelaten. Ahmet Altan zat alleen maar gevangen voor het vreedzaam gebruikmaken van zijn recht op vrijheid van meningsuiting. Turkije schond met zijn veroordeling het recht op vrijheid op grond van artikel 5 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

19 april 2021: Satiricus Paing Phyo Min uit Myanmar is vrij!
Op 17 april zijn in Myanmar drie leden van de satirische groep Peacock Generation vrijgelaten na een generaal pardon. Een van hen is Paing Phyo Min. Afgelopen december kwamen wereldwijd honderdduizenden mensen voor hem in actie tijdens Amnesty’s schrijfactie Write for Rights.
Peacock Generation is een poëziegroep uit Myanmar die zich richt op Thangyat – een traditionele versie van slam poetry waarbij poëzie, humor en muziek wordt gecombineerd. In het voorjaar van 2019 werden Paing Phyo Min en andere leden van Peacock Generation gearresteerd na een humoristisch optreden waarbij ze verkleed gingen als soldaten. Ze spotten met het leger dat volgens hen geen kritiek verdraagt, krampachtig aan de macht wil blijven en het land failliet laat gaan terwijl hun generaals zich verrijken. Paing Phyo Min werd veroordeeld tot een celstraf van zes jaar vanwege ‘het aanzetten tot deserteren van militairen’ en ‘online laster’ (hij deelde beelden van hun optredens online).

20 april 2021: Pakistan laat mensenrechtenverdediger op borg vrij
In Pakistan is op 12 april 2021 Muhammad Ismail op borgtocht vrijgelaten. Hij had 3 maanden in voorarrest gezeten. Dat is goed nieuws, maar de verzonnen aanklachten tegen hem zijn nog niet ingetrokken.
Ismail wordt beschuldigd van het ‘financieren van terrorisme’. Mocht hij veroordeeld worden, dan wacht hem een lange gevangenisstraf. Het Pakistaanse Mensenrechtencomité van de Nationale Vergadering trok de geldigheid van het gebruikte politiebewijs in twijfel en oordeelde dat er geen transparant en zorgvuldig onderzoek heeft plaatsgevonden naar de beschuldigingen die tegen Ismail werden geuit.
De vrijheid van meningsuiting, van vergadering en van vereniging zijn de afgelopen jaren in Pakistan onder vuur genomen. Mensenrechtenverdedigers en journalisten worden zowel online als offline tegengewerkt. Draconische wetten geven mensenrechtenverdedigers steeds minder speelruimte en maken het mogelijk mensenrechten te schenden.
Muhammad Ismail is een uitgesproken criticus van het Pakistaanse leger en zijn dochter Gulalai Ismail is een prominente verdediger van de rechten van vrouwen.
Internationale aandacht lijkt de situatie van Muhammad Ismail positief te hebben beïnvloed. Nadat haar vader borgtocht was verleend, bedankte Gulalai Amnesty International en zei dat ‘ze niet had kunnen overleven zonder uw [Amnesty’s] steun’.