Goed nieuws

9 augustus 2021 Nigeria laat activisten op borgtocht vrij.

In Nigeria zijn Larry Emmanuel, Anene Victor Udoka, Samuel Gabriel, Henry Nwodo en Ben Mannaseh op borgtocht vrijgelaten. De activisten, die bekend stonden onder de naam Dunamis5, waren opgepakt omdat ze zich volgens de aanklacht ‘voordeden als zwervers’ en daarmee de openbare orde zouden verstoren.

‘Amnesty International kwam voor ons op en we zijn vrij. We zwichten niet als we voor anderen op moeten komen. Bedankt!’, lieten de vijf activisten na hun vrijlating weten.

Op 4 juli 2021 woonden de activisten een kerkdienst bij in het Dunamis-gospelcentrum in de Nigeriaanse hoofdstad Abuja. Ze werden daar op gewelddadige wijze gearresteerd omdat ze T-shirts droegen met de tekst #BuhariMustGo. Buhari is de president van Nigeria. Met de shirts protesteerden de vijf tegen het slechte bestuur in Nigeria. Op 29 juli werden ze ervan beschuldigd ‘zichzelf voor te doen als zwervers’ met als doel de openbare orde te verstoren.

Amnesty International is van mening dat de beschuldigingen ongegrond zijn en dat de vijf activisten alleen maar vreedzaam voor hun mening uitkwamen, een recht dat ook in de Nigeriaanse grondwet is vastgelegd. Tijdens hun detentie hadden de Dunamis5 geen toegang tot hun advocaten en familie. Amnesty zal zich blijven inzetten voor de vijf om de aanklacht van tafel te krijgen.

10 augustus 2021: Onderzoek naar aanval op lhbti-activist Vitalina Koval uit Oekraïne voortgezet.

Het justitiële onderzoek naar de homofobe aanval op de Oekraïense Vitalina Koval in 2018 is verlengd tot en met 31 januari 2022. Het Oekraïense Openbaar Ministerie kijkt naar het discriminerende motief van de aanslag en de mogelijke kwalificatie als haatmisdrijf. Het onderzoek zal naar verwachting begin 2022 worden afgerond.

Amnesty International is hierover verheugd omdat het risico bestond dat het onderzoek niet zou worden verlengd na de deadline van 31 juli 2021. Daardoor zou Koval het recht op toegang tot de rechter worden ontzegd. Dit zou buitengewoon schadelijk zijn omdat haatmisdrijven in Oekraïne dan blijkbaar ongestraft gepleegd kunnen worden.

Vitalina Koval organiseerde op 8 maart 2018, Internationale Vrouwendag, een actie om aandacht te vragen voor de rechten van vrouwen en lhbti’ers in haar land. Aan het einde van die actie werd ze door zes leden van een lokale anti-lhbti-groep besmeurd met verf. Door de chemicaliën raakte ze aan beide ogen gewond. De politie kwalificeerde de aanval niet als haatmisdrijf, ondanks de homofobe berichten die de groep voor en na de aanval op sociale media verspreidde.

Alleen twee vrouwen werden vervolgd. Het proces tegen hen begon in december 2018. Uiteindelijk verklaarde de rechter op 5 maart 2021 dat de twee overvallers niet meer strafrechtelijk aansprakelijk waren vanwege het verstrijken van de verjaringstermijn voor het strafbare feit. Hoewel de beslissing wettig is, schond het Vitalina Kovals recht op een eerlijk proces, waardoor ze geen gerechtigheid en herstelbetalingen kreeg.

Amnesty International voerde actie voor Koval en riep de procureur-generaal van Oekraïne op de zaak tegen de aanvallers van Vitalina Koval te verlengen en hen in een eerlijk proces te berechten.

Eerder al, tijdens Amnesty’s wereldwijde schrijfactie Write for Rights, werd massaal actiegevoerd voor Koval.