Goed nieuws

3 april 2021: Lovende woorden voor Colombiaanse milieuactivist Jani Silva
Vorig jaar schreven meer dan 415.363 mensen uit tientallen landen over de hele wereld tijdens de schrijfactie Write for Rights brieven en kaarten voor Jani Silva. De Colombiaanse activist komt op voor de belangen van de boeren in het Amazoneparel-reservaat.
‘Uit de grond van mijn hart kan ik zeggen dat deze campagne me in leven heeft gehouden, want ik ben heel dicht bij de dood geweest’, zegt Jani Silva. ‘Ondanks alles zijn we in leven en dat is wat telt. Omdat ik mijn grondgebied verdedig, hebben mensen een pistool tegen mijn hoofd gehouden [en gedreigd] me te vermoorden. Maar ik blijf op mijn grond, we kunnen niet weglopen of ons door angst laten verslaan. We moeten blijven vechten. Als ons grondgebied bedreigd wordt, worden niet alleen wijzelf bedreigd, maar de hele wereld, omdat we de aarde moeten beschermen die ons leven geeft.’
Jani Silva neemt het op voor honderden boeren in het Amazoneparel-reservaat. Illegale groeperingen, militairen, drugskoeriers en multinationals hebben het op hun land voorzien. Het reservaat is namelijk rijk aan grondstoffen en is strategisch gelegen. In 2008 richtte Silva samen met anderen een organisatie op om het milieu, de uitzonderlijke biodiversiteit en de rechten van mensen die in het reservaat wonen te beschermen. Die organisatie verzet zich onder meer tegen een oliemaatschappij die in 2006 een licentie kreeg om olie te winnen in een deel van het reservaat. Olielekken vervuilden het drinkwater en de grond waarvan de gemeenschap leeft, waardoor planten en waterdieren stierven.

29 april 2021: Hooggerechtshof Malawi verklaart doodstraf ongrondwettelijk
Amnesty International is verheugd dat het Hooggerechtshof in Malawi de doodstraf ongrondwettelijk heeft verklaard. ‘We verwelkomen de uitspraak van het Hooggerechtshof. Dit is een cruciale overwinning op de doodstraf en versterkt het recht op leven in het land’, zegt Deprose Muchena van Amnesty International. Hoewel het nieuws uit Malawi positief is, blijft de doodstraf van kracht in de meeste landen in Afrika ten zuiden van de Sahara. Regeringen moeten maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat alle landen in de regio de doodstraf afschaffen.
‘Het wordt tijd dat de doodstraf tot de geschiedenis behoort. Met partners over de hele wereld zal Amnesty International haar wereldwijde campagne tegen de doodstraf voortzetten totdat deze overal volledig wordt afgeschaft’, zegt Muchena.
Amnesty zet zich sinds 1977 in voor afschaffing van de doodstraf. Toen voerden slechts zestien landen geen executies meer uit. Nu hebben 144 landen de doodstraf in de praktijk afgeschaft, bijna twee derde van alle landen ter wereld.

18 mei 2021: Hongarije trekt omstreden ngo-wet definitief in, maar zorgen blijven
Het Hongaarse parlement heeft vandaag eindelijk de ‘LexNGO’ uit 2017 ingetrokken, de wet die het werk van het maatschappelijk middenveld in Hongarije stigmatiseerde en belemmerde. Dat is goed nieuws, maar het is zorgwekkend dat meteen nieuwe maatregelen werden geïntroduceerd die het werk van ngo’s bemoeilijken.
‘Vandaag is een grote dag omdat we hebben bewezen dat we met veerkracht en doorzettingsvermogen een verschil kunnen maken’, zegt Dávid Vig, directeur van Amnesty Hongarije.
Het terugtrekken van de wet komt meer dan tien maanden nadat het Hof van Justitie van de Europese Unie besloot dat de Hongaarse ngo-wet in strijd is met de wetten van de Europese Unie.
‘Helaas kunnen we niet achterover leunen: de nieuwe maatregelen vormen een nieuwe uitdaging’, zegt Vig. ‘Wij zijn bezorgd dat deze nieuwe wijzigingen de nationale rekenkamer in staat kunnen stellen om selectief controle uit te oefenen op bepaalde ngo’s. De administratieve rompslomp die dat met zich meebrengt zal die ngo’s het werk zo moeilijk mogelijk maken. We zijn vooral bezorgd dat die controles zullen worden opgelegd aan ngo’s die kritiek hebben op de regering.’