Movies that Matter: Adam

Het verhaal

Ontroerende debuutfilm waarin de zwangere Samia in Casablanca werk en onderdak vindt bij een alleenstaande moeder. Hoewel Abla haar handen vol heeft aan de opvoeding van haar dochter en kleine bakkerij, biedt zij Samia een plek in haar huis, onder voorwaarde dat ze binnen een paar dagen vertrekt. Maar Samia blijkt een welkome kracht en haar gebakjes vinden gretig aftrek bij de buurtbewoners. Naarmate de vrouwen langer samenwerken, wordt hun band sterker en leren ze elk op hun eigen manier om te gaan met hun verleden.

De regisseur

Maryam Touzani groeide op in Tanger, Marokko. Ze verhuisde naar Londen om aan de universiteit journalistiek te studeren. Ze maakte verschillende korte films zoals When They Slept (2012) en Aya Goes tot the Beach (2015). Beide vielen in de prijzen op festivals over de hele wereld. Ook werkte ze mee aan verschillende films van haar man Nabil Ayouch.

Maryam Touzani baseerde de film op haar eigen ervaringen. Na haar studie in Londen keerde ze voor een paar maanden terug naar haar ouderlijk huis in Tanger. Op een dag klopte daar een jonge vrouw aan. Ze was acht maanden zwanger en zocht werk. Touzani’s ouders namen de jonge vrouw in huis. Touzani zag hoe de vrouw tijdens de zwangerschap omging met haar groeiende buik en haar moederlijke instinct koste wat kost probeerde te onderdrukken. Ze had besloten haar kindje weg te geven. Ze bleef tot
de dag na de bevalling in het huis van Touzani’s ouders. Daarna gaf ze het kind op voor adoptie en vertrok. Jaren later, toen Touzani zelf zwanger was van haar eerste kindje, dacht ze telkens terug aan deze herinnering en begon Adam te schrijven.

In Adam brengt Touzani het leven van haar personages op subtiele wijze in beeld, waarmee zij het gevoelige onderwerp ongehuwde zwangere vrouwen in de Arabische wereld op overtuigende wijze aan de kaak stelt.

Kijk ook eens op onze facebookpagina