Movies that Matter: Shadow Game

Het verhaal

Indrukwekkende documentaire over meerdere tienerjongens die hun land zijn ontvlucht en bescherming proberen te vinden in Europa. Verhalen van ontberingen en uitbuiting, maar ook van volharding, warmte en de kracht van de menselijke geest. Verhalen uit het hedendaagse Europa waarvan we niet mogen wegkijken. Velen van hen noemen het ‘the game’: de reis langs de Balkanroute naar West-Europa. Voor de tienerjongens die we ontmoeten in Shadow Game is het een manier om gemotiveerd te blijven. Er zijn verschillende games: de treingame, de containergame,
de loopgame. ‘Het is een missie’, zegt SK (15) uit Afghanistan. ‘Als je hem volbrengt, win je de game.’ En als je faalt, probeer je het de volgende keer opnieuw. Er is niet echt een andere optie.

Shadow Game brengt ons dicht bij de vele onbegeleide minderjarigen die momenteel op zoek zijn naar bescherming in Europa. De ontwapenende Hammoudi (14) uit Syrië vertelt verlegen lachend over de keer dat hij werd aangehouden door gemaskerde agenten in Kroatië. Yaseen (17) uit Pakistan draagt een klein katje en deelt zijn eten met haar. Voor hen en de andere jongens in de film is de emotionele en fysieke impact van wat ze doormaken groot. Toch behouden velen van hen een jeugdig, onschuldig optimisme.

De regisseurs

Eefje Blankevoort (Montreal, 1978) is een van de oprichters van journalistiek productiebureau Prospektor. In 2017 maakte Eefje samen met Els van Driel en Zuhoor al Qaisi de documentaire ‘De Deal’, over de EU-Turkije-deal. Sinds 2018 volgen ze jonge vluchtelingen op hun tocht door Europa voor het transmediaproject ‘Shadow Game’. Verder schrijft ze artikelen en boeken en maakt ze (multimedia) documentaires en tentoonstellingen, onder andere over het Europees vluchtelingenbeleid.

Els van Driel heeft Kunstgeschiedenis en Sociaal Culturele Theologie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft 13 jaar gewerkt bij de Nederlandse IKON, een organisatie die films en documentaires uitzendt. Terwijl ze voor IKON werkte heeft ze meegewerkt aan de documentaire reeks Just Kids / Mensjesrechten die te zien was door heel Europa en op verschillende mensenrechten-festivals. Ze werkt ook als journalist voor De Correspondent, Samsam, One World, Trouw, en het Nederlands Dagblad.

Kijk ook eens op onze facebookpagina