Schrijfavond 15 januari

schrijfavond 10 december amnesty apeldoorn

Schrijfavond Amnesty International Apeldoorn

“De pen is ons wapen”

Het schrijven van brieven naar staatshoofden en andere autoriteiten voor (gewetens)- gevangenen en om mensenrechtenschendingen aan de kaak te stellen is al jaren een kernactiviteit van Amnesty International. U bent welkom op woensdag 15 januari 2020  van 19.30-21.00uur, Rozenlaan 10 in Apeldoorn. (Er zijn voorbeeldbrieven (om over te schrijven).
We schrijven naar:

Iran: voor de vrijlating van Zahra Mohammadi die op 23 mei 2019 werd opgepakt omdat ze opkomt voor de rechten van Koerden in Iran. De politie beschuldigde haar van samenwerking met Koerdische oppositiegroepen en dwongen haar een bekentenis af te leggen. Die weigerde ze. Ze zit nog altijd vast.

Rusland: voor Yan Sidorov en Vladislav Mordasov. Zij wilden op 5 november 2017 aandacht vragen voor honderden inwoners die hun huizen verloren bij een grote brand , maar werden voordien opgepakt. 4 oktober 2019 werden ze veroordeeld tot 6 jaar strafkamp voor ‘een poging tot het organiseren van massarellen’. We roepen de autoriteiten op de veroordeling onmiddellijk te vernietigen.

Irak: voor de verblijfplaats van advocaat Ali Jaseb Hattab al-Heliji. Op 8 oktober werd hij ontvoerd, vermoedelijk door de Irakese veiligheidsdienst, omdat hij zich uitsprak over demonstranten die gedood zijn tijdens de massaprotesten. Sindsdien is niets meer van hem vernomen.

Op de website van Amnesty Nederland staan alle actuele schrijfacties
(https://www.amnesty.nl/kom-in-actie/acties) ook online.