Schrijfavond 18 maart

schrijfavond 10 december amnesty apeldoorn

“De pen is ons wapen”

Het schrijven van brieven naar staatshoofden en andere autoriteiten voor (gewetens)-gevangenen en om mensenrechtenschendingen aan de kaak te stellen is al jaren een kernactiviteit van Amnesty International.

U bent welkom op woensdag 18 maart 2020, Rozenlaan 10, Apeldoorn. Tijd: 19.30-21.00. Voorbeeldbrieven (om over te schrijven zijn aanwezig).

We schrijven naar:

China: voor de Oeigoerse academicus Ilham Tohti. Hij kreeg op 23 september 2014 levenslang wegens ‘separatisme’. Hij probeerde de dialoog met de autoriteiten en studenten van verschillende afkomst aan te gaan, om tot vreedzame oplossingen te komen. Toch beschuldigden de Chinese autoriteiten hem van separatisme en werd hij tot levenslang veroordeeld.

Iran: voor de vrijlating van Narges Mohammadi. Zij is verbonden aan het Iraanse Centrum voor Mensenrechtenverdedigers en voerde actie tegen de doodstraf. In april 2016 kreeg ze zestien jaar celstraf opgelegd.
Ze hield met medegevangenen een zitprotest en betuigden hun solidariteit met de honderden betogers die in november 2019 werden gedood. Als straf hiervoor werd ze met geweld overgebracht naar een andere gevangenis.

Taiwan: Chiou Ho-shun kreeg in 1989 de doodstraf omdat hij twee moorden gepleegd zou hebben.
Hij werd tijdens het politieverhoor zwaar gemarteld. De bekentenissen die hij toen aflegde -en later introk- werden gebruikt om hem te veroordelen. Chiou Ho-shun zit al 31 jaar in de dodencel en het gaat slecht met zijn gezondheid. Hij kan zijn straf niet meer aanvechten en elk moment worden geëxecuteerd. We verzoeken de president om Chiou Ho-shun gratie te verlenen.

Op de website van Amnesty Nederland staan alle actuele schrijfacties(https://www.amnesty.nl/kom-in-actie/acties) ook online.