Schrijfavond 19 februari

schrijfavond 10 december amnesty apeldoorn

Schrijfavond Amnesty International Apeldoorn

Het aanschrijven van autoriteiten is al jaren Amnesty ’s meest beproefde actiemiddel. In brieven naar staatshoofden en andere autoriteiten vraagt Amnesty Apeldoorn aandacht voor politieke – en gewetensgevangenen. En … schrijven helpt! Uit onderzoek blijkt dat schrijven aantoonbaar resultaat heeft. Voor een niet onaanzienlijk aantal gevangenen wordt vrijlating, strafvermindering of verbetering van detentieomstandigheden bewerkstelligd.
Schrijft u mee? U bent welkom op woensdag 19 februari 2020, Rozenlaan 10, Apeldoorn van 19.30-21.00 uur. Voorbeeldbrieven (om over te schrijven) zijn aanwezig. We schrijven naar:

Myanmar voor de vrijlating van zes leden van de dichtgroep Peacock Generation. Zij werden in 2019 opgepakt nadat ze Thangyat hadden opgevoerd, een traditionele en gerespecteerde kunstvorm in Myanmar waarin dichtkunst, komedie en muziek samenkomen. De dichters droegen tijdens hun optreden uniformen en uitten kritiek op het leger.
De Peacock-leden werden aangeklaagd onder wetgeving die de autoriteiten vaak gebruiken om de vrijheid van meningsuiting in te perken en activisten vast te zetten.

Egypte: voor de vrijlating van Aser Mohamed. De toen 14 jarige scholier werd op 12 januari 2016 opgepakt en urenlang gemarteld om misdrijven te bekennen die hij zegt niet te hebben gepleegd. Na deze marteling ‘bekende’ hij uiteindelijk onder meer dat hij betrokken was bij een aanslag op een hotel in Caïro. Hij kreeg in oktober 2019 een celstraf van 10 jaar opgelegd.

Equatoriaal-Guinea: voor de vrijlating van Joaquín Elo Ayeto, lid van een oppositiepartij en verbonden aan een platform dat opkomt voor de rechten van jongeren. Op 25 februari 2019 werd hij gearresteerd omdat hij informatie zou hebben over een samenzwering om de president te vermoorden. Waar die beschuldiging vandaan komt is onduidelijk. Begin januari werd Ayeto zonder reden in een smerige isoleercel gezet.

Op de website van Amnesty Nederland staan alle actuele schrijfacties
(https://www.amnesty.nl/kom-in-actie/acties) ook online.