Write for Rights 2019

Mensenrechten zijn niet vanzelfsprekend. Nog steeds worden er geregeld mensenrechtenactivisten opgepakt, bedreigd of zelfs vermoord. Op 10 december is het Internationale Dag van de Rechten van de Mens. Traditiegetrouw organiseert Amnesty op deze dag de Write for Rights-schrijfactie (voorheen Schrijfmarathon) om hen te helpen. Over de hele wereld worden er miljoenen brieven geschreven die gericht zijn op de overheden waar de activisten onrecht is aangedaan. Deze brieven hebben elk jaar positief effect en zorgen voor vrijlatingen en steun.

Op dinsdag 10 december kan er ook weer geschreven worden in Apeldoorn! Dit jaar zullen wij tussen 17.00 en 21.30 uur schrijven in het tijdelijke onderkomen van het gemeentehuis van Apeldoorn aan het Stationsplein 50. Er zullen voorbeeldbrieven en kaarten klaarliggen. Je kunt een of meerdere brieven of kaarten schrijven en je betaalt alleen de portokosten. Leden van werkgroep Apeldoorn van Amnesty International zorgen voor koffie of thee met wat lekkers en er zullen diverse muzikale optredens zijn. Niemand minder dan Jan Terlouw Junior, Frans Ranzy Cohen, Marthin Unitli en Yaya Samake zullen hun muzikale kunsten ten gehore brengen. Daarnaast zal stadsdichter Aad van der Waal een speciaal geschreven gedicht voordragen. Ook zullen er aantal speeches zijn en zijn er stands van verschillende Mondial-partners. Mondial is het Apeldoorns platform voor ontwikkelingssamenwerking.

Jan Terlouw Junior zal tijdens Write for Rights 2019 optreden

Om 19:00 uur zal de traditionele fakkeltocht plaatsvinden. Deze start voor het tijdelijke stadhuis op Stationsplein 50 en zal eindigen bij ‘De Kus’. De fakkeltocht wordt begeleid door djembés. Uiteraard wordt iedereen voorzien van een fakkel en zowel jong als oud is van harte welkom om mee te lopen. Voorafgaand of aansluitend is er dan nog ruimschoots tijd om te schrijven.

Zoals elk jaar is er ook dit jaar weer de fakkeltocht