Vacature: Vrijwilligers Movies that Matter On Tour

We zoeken enthousiaste vrijwilligers om de vertoningen van Movies that Matter On Tour in Gigant te begeleiden en de filmvertoningen te voorzien van inspirerende sprekers die over het betreffende onderwerp een nagesprek kunnen verzorgen.

Stichting Movies that Matter is een initiatief van Amnesty International. Movies that Matter (MTM) gebruikt speelfilms en documentaires:

• om de ogen te openen voor mensenrechten en situaties waarin deze in het geding zijn
  • om het gesprek over (het belang van) mensenrechten te stimuleren, mensen zich (opnieuw) te doen committeren aan mensenrechten, en zo de publieke opinie te beïnvloeden.

Movies that Matter organiseert samen met Filmhuis Gigant, maandelijkse MtM On tour filmvertoningen, met aansluitend een inspirerend ‘cooling-down’ interview of dialoog met uiteenlopende gasten en de gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen.

Wie we zoeken

In Apeldoorn organiseren vrijwilligers van de werkgroep Amnesty Apeldoorn het randprogramma bij de Apeldoorn vertoningen van MTM on Tour-films. Op dit moment kunnen we uitbreiding gebruiken met een of meer personen:

• Met voldoende algemene ontwikkeling of mensenrechten-/politieke interesse om bij de diverse films/documentaires passende sprekers/gasten te kunnen vinden (bijvoorbeeld na speurwerk op internet). Movies That Matter ondersteunt met Fact Sheets, waarin ook suggesties voor sprekers worden gedaan.
  • Met de durf om gasten/sprekers telefonisch te benaderen.
  • Die beschikkend over de mogelijkheid overdag – tussendoor – kandidaat-gasten te bellen of mailen.
  • Met de bereidheid je ook in te zetten voor de PR rond de films (via social media, mail, poster)
  • En (doorgaans) beschikbaar bent op de vertoningsavond (derde dinsdag van de maand om 19 uur), om aan het publiek evaluatiekaartjes uit te delen.

Hoe we werken

• Waar mogelijk bekijken we de 1e 4 films tijdens een gezellig team filmmarathon aan het begin van het MtM On tour seizoen September/Oktober (de andere 4 films plannen we in Januari/Februari) en bespreken welke insteek we het meest geschikt vinden voor het nagesprek. Gezien de korte duur van het nagesprek (ongeveer 30 minuten) zijn 1 of 2 gasten het maximum. Soms vragen we een gast een korte inleiding vooraf te verzorgen. Na keuze van de insteek verdelen we taken.
  • Of we bekijken de film vooraf thuis en bespreken (per mail of in een overleg in een Gigant café of bij iemand thuis)
  • Afhankelijk van de grote (ons streven is een groep van 4-6 vrijwilligers waardoor je 2 a 4x per MtM On Tour seizoen actief zal zijn) van onze subgroep MtM zal je om en om de moderator/’manager’/leider van die MtM On tour filmavond zijn.
  • Gevraagde gemiddelde tijdsinvestering als je betrokken bent bij de voorbereiding en film gedurende een maand: ca 3 uur. Verzorg je zelf het interview na afloop, dan komt daar wat tijd bij, afhankelijk van de degelijkheid waarmee je dat doet. NB: het gemiddelde van 3 uur is dus afgezien van het vooraf bekijken van de film en de (eventuele) aanwezigheid op de vertoningsavond zelf.
  • Verder is de tijdsbesteding in het begin van de twee seizoenshelften (september/oktober, januari/februari) groter dan in de tweede helft. In de eerste helft worden immers sprekers geregeld en films vooraf bekeken. Dan is er een regelmaat van tweewekelijkse bijeenkomsten: – vooraf bekijken 1e film – vooraf bekijken 2e film – filmvertoning 1 – vooraf bekijken 3e film – filmvertoning 2 – vooraf bekijken 4e film – filmvertoning 3 – filmvertoning 4.

Interesse? Stuur een mail met je motivatie naar info@amnestyapeldoorn.nl t.a.v. Roelof Oudman.