Goed nieuws maart 2024

5 maart 2024: Journalist Guhdar Zebari vrijgelaten in Iraaks Koerdistan

Op 17 februari hebben de autoriteiten van de Koerdische Autonome Regio journalist Guhdar Zebari vrijgelaten. Hij zat meer dan 3 jaar onterecht gevangen. Amnesty voerde actie voor zijn vrijlating.

Op 7 oktober 2020 werden Guhdar Zebari en vier andere activisten en journalisten gearresteerd door de Asayish, de belangrijkste veiligheids- en inlichtingendienst van Iraaks Koerdistan. Op 16 februari 2021 werden de vijf in een oneerlijk proces veroordeeld tot 6 jaar gevangenisstraf, op beschuldiging van onder andere ‘spionage voor buitenlandse actoren; het verstrekken van gevoelige informatie aan de Koerdische Arbeiderspartij (PKK)en het verzamelen van wapens met de bedoeling deze te leveren aan een niet-geïdentificeerde gewapende groepering.’ Zijn advocaat bedankte Amnesty voor haar inspanningen voor Zebari. Deze hadden volgens de advocaat een heel gunstig effect op het verloop van Zebari’s zaak.

6 maart 2024: Israël laat Palestijnse mensenrechtenverdediger Munther Amira vrij.

Tussen al het slechte nieuws uit Israël en Palestina is er soms ook nog goed nieuws uit die landen. Op de bezette Westelijke Jordaanoever lieten de Israëlische autoriteiten de Palestijnse mensenrechtenactivist Munther Amira vrij, nadat hij twee en een halve maand in willekeurige detentie had gezeten.

Op 18 december vielen Israëlische soldaten het huis van Amira in een vluchtelingenkamp in Bethlehem binnen. Ze bonden zijn kinderen vast en mishandelden zijn broer. Amira werd gearresteerd omdat hij op Facebook zou hebben opgeroepen tot geweld. Omdat hier geen bewijs voor was, besloten de Israëlische autoriteiten hem vier maanden in administratieve detentie te zetten, zonder dat ze een aanklacht tegen hem indienden.

Amira is een bekende mensenrechtenactivist die zich op geweldloze manier verzet tegen de Israëlische bezetting. Hij is bestuursvoorzitter van het Aida Youth Center, een organisatie die zich inzet voor de kinderen en jongeren van het Aida vluchtelingenkamp. Hij is ook een vooraanstaand activist bij het Popular Struggle Coordination Committee. Dat is een in de Palestijnse gemeenschap gewortelde verzetsbeweging die gelooft in de kracht van burgerlijke ongehoorzaamheid, vreedzame protesten en juridische campagnes.

4 maart 2024: Indiase mensenrechtenverdediger Saibaba eindelijk vrijgesproken.

Na meer dan 7 jaar gevangenschap is Gokarakonda Naga Saibaba, voormalig professor van de Universiteit van Delhi, eindelijk vrijgesproken. Saibaba was tot levenslang veroordeeld omdat hij banden zou hebben met verboden maoïstische organisaties. Dat was slechts een excuus om hem op te sluiten vanwege zijn activisme. ‘Saibaba had nooit in de gevangenis mogen zitten. De Indiase autoriteiten hebben hem opgepakt omdat hij zich uitsprak tegen het geweld en de discriminatie waar de Dalit- en inheemse gemeenschappen in India mee te maken hebben’ reageert Aakar Patel van Amnesty International.

In juni 2022 riepen Amnesty International en zes andere internationale mensenrechtengroeperingen in een gezamenlijke verklaring op tot de onmiddellijke vrijlating van Saibaba.