MOVIES THAT MATTER | de kracht van cinema

In een polariserende samenleving zijn dialoog en ontmoeting belangrijker dan ooit. Movies that Matter wil met films en verdiepingsprogramma’s bijdragen aan de dialoog over een rechtvaardige wereld en de inzet voor mensenrechten en een duurzame samenleving.

Movies that Matter On Tour is een spin-off van het jaarlijkse Movies that Matter festival in Den Haag. Van oktober tot mei toeren acht geselecteerde festivalfilms langs Nederlandse filmtheaters. De lokale On Tour groepen verzorgen hiervoor het verdiepingsprogramma, zoals een interessante inleiding of nabespreking, een muzikaal of literair optreden, of een Q&A met een filmmaker of acteur. Deze extra’s worden gratis bij het filmkaartje aangeboden.

Movies that Matter On Tour Apeldoorn presenteert deze speciale voorstellingen in filmhuis Gigant van oktober t/m mei, iedere 2e dinsdag van de maand, om 20.00 uur. Filmtickets zijn te koop bij Gigant, Nieuwstraat 377 in Apeldoorn of online via www.gigant.nl. Tickets met CJP: €6,–  Telefonisch reserveren kan ook: 055-5216346.

Heb je een vraag, wil je helpen bij het organiseren van onze filmavonden of wil je automatisch op de hoogte worden gehouden van ons programma? Stuur een mailtje naar: moviesthatmatter.apeldoorn@gmail.com

22, 23 en 25 maart | FILMFESTIVAL !!!

Vanaf 22 maart vindt het internationale Movies that Matter Filmfestival plaats in Den Haag. En wij mogen een selectie van drie bijzondere festivalfilms laten zien! Op vrijdagavond trappen we af met de openingsfilm van het festival, op zaterdag en maandag presenteren we twee andere, gloednieuwe internationale films.

Na 7 maart mogen we meer vertellen over de titels en de inhoud, maar geloof ons: alle drie de films zijn zeer de moeite waard en met een diversiteit aan bijzondere gasten belooft het een groots mini-filmfestival te worden. Meer informatie volgt, zie ook de filmagenda van Gigant en onze Facebookpagina MtM On Tour Apeldoorn!

—————————————————————————————————————

9 APRIL | THE BODY POLITIC – DOCUMENTAIRE (Engels ondertiteld)

Een portret van Brandon Scott, de jongste zwarte burgemeester van Baltimore, tijdens zijn burgemeesterscampagne in een stad geplaagd door moordzaken. Gedurende zijn eerste jaar wordt Scott met camera’s gevolgd om te zien of zijn bijzondere plan om het buitensporige geweld terug te dringen werkt én gaat leiden tot genezing in Baltimore.

Baltimore wordt geplaagd door wapengeweld. Er vinden jaarlijks meer moorden plaats dan in New York, een stad vijftien keer groter dan Baltimore. Te midden van de George Floyd-opstand wordt Brandon Scott, een jonge hervormingsgezinde leider, tot burgemeester gekozen. Scott introduceert een ambitieus plan met een op de volksgezondheid gerichte benadering van het terugdringen van geweld, waarvan hij belooft dat deze het aantal moorden in zijn geliefde stad zal verlagen. Maar zijn holistische plan wordt bekritiseerd door de media en politieke vijanden. Toch blijft Scott trouw aan zijn principes, ook al brengt het zijn toekomst als politicus in gevaar.

Trailer volgt hier binnenkort!

14 MEI | DRAWING A LINE – DOCUMENTAIRE (Engels ondertiteld)

Rachita Taneja, maker van ‘Sanitary Panels’ een populaire tekenfilmserie die bekend staat om zijn scherpe sociaal-politieke commentaar, heeft jonge, liberale Indiërs geboeid. In december 2020 werd ze gerechtelijk vervolgd voor drie van haar cartoons, wat aanleiding gaf tot uiterste voorzichtigheid, niet alleen in haar kunst, maar ook in haar betrokkenheid bij deze documentaire.

De documentaire Drawing a Line onderzoekt Rachita’s innerlijke wereld en haar creatieve expressie en toont een dystopisch verhaal waarin de vrijheid van meningsuiting snel erodeert. Met humor en onverschrokken eerlijkheid toont het de veerkracht van een jonge Indiase vrouw, die wordt geconfronteerd met vervolging en censuur.

Meer informatie volgt binnenkort…