Movies That Matter

Movies that Matter On Tour is een spin-off van het jaarlijkse Movies that Matter festival met als doel om middels film en dialoog de ogen te openen voor mensenrechten wereldwijd. Film is het middel bij uitstek om mensen te betrekken bij een rechtvaardige en duurzame wereld en Movies that Matter gelooft dan ook in de kracht van camera als wapen om onrecht aan de kaak te stellen.

Ieder jaar, tussen oktober en mei, brengt de Apeldoornse werkgroep van MtM On Tour acht spraakmakende films naar het filmtheater van GIGANT. Dit zijn speciale filmvoorstellingen waaromheen een extra programma wordt georganiseerd, zoals een interessante inleiding of nabespreking met een expert of ervaringsdeskundige, een muzikaal of literair optreden, of een Q&A met een filmmaker of acteur. Deze extra’s worden gratis bij het filmkaartje aangeboden.

Movies that Matter On Tour draait van oktober tot mei, iedere 2e dinsdag van de maand om 20.00 uur in filmhuis GIGANT.

www.moviesthatmatter.nl

Programma 2022/2023

11 OKT. | ETERNAL SPRING
Aangrijpende film over een groep Falun Gong-leden die korte tijd de Chinese staatstelevisie wisten over te nemen. Hun verhaal is tot een animatie gemaakt door comic art artist Daxiong, zelf ook een Falun Gong beoefenaar. Zijn ijzingwekkend geanimeerde scènes worden afgewisseld met interviews met de hoofdpersonen die het overleefden en (net als Daxiong zelf) China wisten te ontvluchten. Eternal Spring is een verhaal van ongekende moed en leven onder een totalitaire heerschappij, waarbij animatie en documentaire op ingenieuze manier zijn gecombineerd, met een adembenemend resultaat.

8 NOV. | REBELLION
Fascinerende kijk achter de schermen van klimaatactiegroep Extinction Rebellion. Van de uitbundige en ontregelende acties gebaseerd op burgerlijke ongehoorzaamheid en geweldloosheid, naar de interne spanningen en botsende persoonlijkheden. Terwijl Extinction Rebellion binnen een jaar na haar oprichting in 2018 het idee van een klimaatnoodtoestand boven aan de wereldwijde politieke agenda kreeg, treden de autoriteiten steeds agressiever op en bereiken de tegenstellingen binnen de groep een kookpunt.

13 DEC. | ERASING FRANK
Verontrustend drama over punkzanger Frank die in het communistische Hongarije van 1983 wordt gearresteerd wegens ‘anti-staatsopzweping en propaganda’ en in een psychiatrische kliniek wordt geplaatst. Daar zitten veel kunstenaars, schrijvers, pacifisten en intellectuelen te ‘herstellen van de stress’. Ondanks de relatieve vrijheid op de open afdeling heeft Frank moeite zijn geestelijke gezondheid te bewaren. Samen met de gelijkgestemde Hanna zoekt hij naar manieren om zich te uiten in een omgeving waar alle individualiteit wordt onderdrukt.

10 JAN. | THE THERAPY
Open en kwetsbaar portret van twee mannen die moeite hebben te zijn wie ze willen zijn en in ‘conversietherapie’ gaan. Lev (54) is een orthodoxe jood en na zijn scheiding vastberaden zijn homoseksuele gevoelens te overwinnen. Hij hoopt ‘normaal’ te worden, zodat hij weer een vrouw kan trouwen. Ben (23) is student, groeide op in de ultra-orthodoxe gemeenschap en volgt al jarenlang conversietherapie. Maar nu doet hij wetenschappelijk onderzoek naar de praktijk en komt hij erachter dat de therapie wordt beschouwd als schadelijk.

Bezoekadres
Podium & Filmtheater Gigant
Nieuwstraat 377,
7311 BR Apeldoorn