Goed nieuws mei 2024

Afghanistan: 13 mei 2024. Vier vrouwelijke mensenrechtenverdedigers vrijgelaten.

Na maanden onterechte gevangenschap zijn in Afghanistan Zholia Parsi, Neda Parwani, Parisa Azada en Manizha Seddiqi vrijgelaten. De vier prominente vrouwelijke mensenrechtenverdedigers werden tussen september en november 2023 door de Taliban gearresteerd. Ze werden niet beschuldigd van strafbare feiten, maar toch opgesloten. Ze kregen geen toegang tot advocaten en hun families mochten niet regelmatig bezoeken. Ook de familieleden van Neda en Zholia werden gearresteerd.
Amnesty International kwam vanaf november 2023 op verschillende manieren in actie voor de vrijlating van de vier vrouwelijke mensenrechtenverdedigers. In brieven aan de Taliban stelden we vragen over de onwettige arrestaties, het ontbreken van eerlijke processen en de voortdurende schending van het recht op vrijheid van de vier vrouwen.
Familieleden die buiten Afghanistan verblijven hielden Amnesty regelmatig op de hoogte van de situatie van de vier vrouwen. Ze benadrukten hoe belangrijk het was om te blijven actievoeren voor hun vrijlating. De familieleden zijn van mening dat Amnesty met de acties sterke druk op de Taliban uitoefende en dat de vrijlating van de vrouwen zonder deze aanhoudende druk niet mogelijk zou zijn geweest.

Zimbabwe: 21 mei 2024: zes studenten definitief vrij

In Zimbabwe zijn zes studenten definitief vrijgesproken. De studenten werden in mei en juni 2023 gearresteerd na een vreedzaam protest aan hun universiteit.
Op 15 mei 2023 vond bij de Universiteit van Zimbabwe in de hoofdstad Harare een protest plaats. In het protest riepen de studenten op tot het beëindigen van de vervolging van oppositieleiders en de vrijlating van parlementslid Job Sikhala van de Burgercoalitie voor Verandering.
Benjamin Watadza, Emmanuel Sitima, Comfort Mpofu, Lionel Madamombe, Darlington Chigwena en Gamuchirai Chaburumunda werden gearresteerd en beschuldigd van ‘opzettelijke beschadiging van eigendom.’ Dit gebeurde omdat dezelfde oproepen die zij tijdens hun vreedzame protest deden, de volgende dag illegaal op overheidsgebouwen waren gespoten. Er was echter geen bewijs dat de studenten hier iets mee te maken hadden.
Op 5 april van dit jaar werd bekend dat de aanklachten tegen hen definitief zijn ingetrokken.
Amnesty International voerde wereldwijd actie voor de zes studenten. In Nederland was deze actie vorig jaar het hoofdonderwerp in een grote Amnesty-mailing. Aan die actie deden 29.089 mensen mee.