Actie voor Iraanse Narges Mohammadi

De educatiegroep van Amnesty Apeldoorn bracht op 5 maart bliksembezoekjes aan verschillende leslokalen van KSG om handtekeningen te vragen voor de petitie voor de Iraanse Narges Mohammadi. Ze zit sinds 2021 vast in de beruchte Evin gevangenis in Teheran. Vanwege haar (geweldloze) acties voor verbetering van mensen- en vrouwenrechten is ze veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf en 154 zweepslagen. Afgelopen jaar kreeg ze de Nobelprijs voor de Vrede, maar haar dochters namen deze prijs in ontvangst. Amnesty verzoekt de regering van Iran om haar onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating. Met toestemming van de docenten mogen onze gastdocenten elk jaar op KSG actie voeren. We hebben maar liefst 685 handtekeningen voor Narges opgehaald.

8 en 9 maart

Vrijdag 8 maart, internationale vrouwendag, voerde Amnesty Apeldoorn ook actie voor Narges. Tijdens de OKW lezing door Marja Beumer, 13.30 uur in Gigant, kregen we spreektijd en konden petities getekend worden. Ook waren we vrijdag van 11-16 uur met petitielijsten aanwezig in de kringloopwinkels Phoenix aan de Vlijtseweg. En op het festival Kleurrijk Ontmoeten Maten (KOM), zaterdag 9 maart, van 12-17 uur in De Drie Ranken aan de Eglantierlaan, waren onze vrijwilligers ook aanwezig om informatie over Amnesty te geven en lagen er petitielijsten voor de Iraanse Narges. In totaal hebben we de afgelopen week 1103 handtekeningen verzameld voor Narges, een mooi resultaat!