Goed nieuws januari 2024

4 januari 2024: Guatemala: vrijspraak gewetensgevangene Virginia Laparra is triomf voor gerechtigheid.

Op 3 januari 2024 besloot een rechter in Guatemala City tot de onmiddellijke vrijlating van voormalig anticorruptie-aanklager Virginia Laparra. Ze zette zich in tegen corruptie en straffeloosheid in Guatemala en werd onterecht veroordeeld tot 4 jaar cel voor machtsmisbruik.

‘Virginia Laparra had nog geen dag in de gevangenis mogen zitten’, reageert Ana Piquer van Amnesty International. ‘Het is fantastisch nieuws dat ze herenigd kan worden met haar naasten, nadat ze bijna twee jaar als gewetensgevangene vastzat. Dit is de eerste stap om een eind te maken aan alle mensenrechtenschendingen die haar uit wraak zijn aangedaan voor haar werk als anticorruptie-aanklager.’

8 januari 2024: Indonesië: Vrijspraak mensenrechtenverdedigers biedt nieuwe hoop voor de mensenrechten

In Indonesië zijn mensenrechtenverdedigers Haris Azhar en Fatia Maulidiyanti vrijgesproken van laster. Ze werden daarvan beschuldigd door een lid van het Indonesische kabinet.

Op 8 januari 2024 sprak de districtsrechtbank van Oost-Jakarta Haris Azhar en Fatia Maulidyanti vrij van laster. Ze werden daarvan beschuldigd door Luhut Binsar Pandjaitan, de coördinerend minister voor Maritieme Zaken en Investeringen.

De aanleiding voor de aanklacht was een YouTube-video, waarin de twee speculeerden over verbanden tussen militaire operaties van de regering in Papoea en Pandjaitans vermeende mijnbouwbelangen in het gebied.

De twee mensenrechtenactivisten werden aangeklaagd op grond van onder meer de Electronic Information and Transaction Law (EIT-wet). Volgens de gegevens van Amnesty Indonesië waren er in 2019-2023 ten minste 504 gevallen van misbruik van de EIT-wet, waarbij het recht op vrijheid van meningsuiting van 535 mensen werd geschonden. Degenen die op grond van de wet worden beschuldigd zijn onder meer activisten, mensenrechtenverdedigers, journalisten en wetenschappers.

17 januari 2024: Andorra: abortusactivist Vanessa Mendoza Cortés vrijgesproken

Abortusactivist Vanessa Mendoza Cortés, werd in Andorra aangeklaagd wegens smaad, maar is vandaag vrijgesproken. Amnesty International is blij met deze overwinning, maar benadrukt ook dat Vanessa Mendoza Cortés nooit aangeklaagd had mogen worden.

Vanessa Mendoza Cortés is de voorzitter van de vrouwenrechtenorganisatie Stop Violències uit Andorra. Tijdens een bijeenkomst van de Verenigde Naties voor het uitbannen van discriminatie tegen vrouwen in 2019, uitte ze haar zorgen over het totale verbod op abortus in Andorra. Hierna werd zij aangeklaagd voor smaad. Amnesty International voerde actie voor haar zaak en na een lang proces is zij eindelijk vrijgesproken.